UBOAT
Jubyndal 31 Dec, 2024 @ 1:34am
Propozycje zmian w grze dla twórców 2 (PL)
Witam po raz kolejny Twórców gry Uboat. Pisałem już do Was kiedyś z moimi uwagami i obiecałem garść informacji zwrotnych jak zauważę coś jeszcze po opuszczeniu przez grę fazy wczesnego dostępu. Poczyniliście spory krok naprzód i to widać w grze ale nadal wymaga ona jeszcze sporo pracy i wytrwałości z Waszej strony. Oto moje uwagi. Skupiam się w nich tylko i wyłącznie na U-boocie typu VIIC, pełna automatyka załogi, gra jako kapitan.

1) Okręt typu VIIC. W kąciku z hydrofonem i w maszynowni silników spalinowych trzeba zamienić miejscami połówki tarcz na obu obrotościomierzach. Zielone (teraz są czarne) połówki zamienić miejscami z czerwonymi. Voraus ma być po prawej a Zuruck po lewej. Teraz wskazówki pokazują obroty silników na odwrót. Jak okręt płynie naprzód, to wskazówka pokazuje, że płynie wstecz i vice versa.
2) Okręt typu VIIC. Trzeba zrobić lustrzane odbicie przedziału kambuza (kuchni okrętowej). Prawą stronę przedziału zamienić z lewą. W prawdziwym U-boocie, jak stało się w kambuzie i patrzyło w kierunku dziobu, to kuchenka i kuk powinni być na lewej burcie. Teraz jest na odwrót.
3) Na pokład U-boota, z broni ręcznej, najczęściej zabierano pistolety Walther P38 oraz pistolety maszynowe MP 40 i to one własnie powinny być w grze a nie długie karabiny.
4) Dużo pracy wymaga jeszcze dźwięk w grze. Przydało by się więcej odgłosów, dźwięków, bardziej "mięsistych" i klimatycznych, np.: odgłosy tonięcia statków (pękanie kadłubów, wybuchy kotłów) - zwłaszcza w trybie kapitana. Dźwięki działa, działek przeciwlotniczych, ładowania ich, wybuchy bomb głębinowych, pingowania Asdicu, odgłosy śrub pracujących powyżej, trzeszczenie kadłuba sztywnego na dużych głębokościach, sekwencja alarmu i zanurzenia na pokładzie, szasowanie i zalewanie zbiorników balastowych, praca silników, tupot nóg załogantów, komenda "Alle man voraus!", komendy na wychylenia sterów głębokości, więcej komend... - wszystko to jest do podrasowania. Dobry dźwięk mocno podnosi odczucia z rozgrywki i klimat. To duża część sukcesu. Jestem pewny, że moderzy serii Silent Hunter z radością pozwolą Wam użyć przygotowanych przez nich plików dźwiękowych.
5) Obok telegrafów maszynowych, zarówno tych w kiosku i w centrali, powinny być jeszcze zamontowane prędkościomierze w węzłach. Teraz ich nie ma.
6) W centrali to dodatkowo trzeba wstawić kompas do nawigacji przed marynarzem, który obsługuje stery. Taki sam, jaki jest nad mapą do nawigacji. W prawdziwym U-boocie tak było. Również obok był przełącznik dzwonka alarmowego, który obsługiwał ten sam marynarz, podczas alarmu. Brakuje też tam wskaźnika naładowania akumulatorów.
7) Przerobienia wymaga fizyka zanurzania i wynurzania okrętu. On nie może tylko tonąć po otworzeniu odwietrzników i zalaniu zbiorników balastowych oraz wyskakiwać na powierzchnię tylko po ich szasowaniu sprężonym powietrzem. W prawdziwym U-boocie pożądaną głębokość uzyskiwano także za pomocą silników i sterów poziomych na dziobie i rufie. Na przykład precyzyjną głębokość na peryskopowej - samym biegiem i sterami. Po zalaniu zbiorników okręt był pod wodą w takim jakby stanie nieważkości z powolnym ale ciągłym opadaniem jeśli silniki były wyłączone. Wtedy odpowiednią prędkością i sterami regulowano zanurzenie. W grze w ogóle tego nie czuć.
8) Skupcie się na trybie grania jako kapitan i wydawania przez niego (czyli gracza) rozkazów załodze, żeby wszystkiego nie trzeba było robić samemu, jak w rzeczywistości. Tędy wiedzie właściwa droga. Reszta trybów, z przekrojem włącznie, to powinien być tylko dodatek.
9) Działo pokładowe powinno mieć jakieś ograniczenia w używaniu go przy złej pogodzie i wysokiej fali. To groziło nawet zmyciem załogantów przez falę za burtę! Trzeba też znacznie poprawić celność załogi, bo nie potrafi trafić w statek nawet z bardzo bliska i mnóstwo pocisków ląduje w wodę. Dosłownie każdy cel trzeba teraz ostrzeliwać własnoręcznie kapitanem, co nie ma z ówczesnymi realiami nic wspólnego. Ten typ U-boota zabierał na pokład 180-200 pocisków do działa 88 mm a nie tyle, ile jest teraz w grze.
10) Pompa zęzowa w centrali, którą można włączać, to była w istocie tylko pompa awaryjna, zapasowa. Właściwa pompa zęzowa, to ta po lewej stronie patrząc w kierunku rufy. To ona powinna mieć możliwość uruchomienia, nawet bez animacji czy przekroju działania. Dajcie choć dźwignię do niej, proszę.
11) Radio i hydrofon z reguły obsługiwał na U-boocie podoficer albo marynarz. Nie wiem, dlaczego w grze jest to oficer... Te funkcje powinny być obsadzone przez w pełni zautomatyzowanych podoficerów. W wynurzeniu operator siedzi w radiu a w zanurzeniu siada na hydrofon i składa meldunki. Prawdą jest natomiast to, że radiowiec/sonarzysta często był przeszkolony jako sanitariusz do udzielania podstawowej pomocy medycznej.
12) Jak własnoręcznie siada się na hydrofonie to jego tarcza z namiarem i kursem jest bardzo nieczytelna i wymaga powiększenia, przybliżenia widoku i ostrzejszych tekstur.
13) Jeśli chodzi o załogę, to oficerów powinno być tak naprawdę tylko 4 według funkcji na pokładzie: dowódca, pierwszy oficer, drugi oficer i starszy mechanik. Ewentualnie jakiś czasami gościnnie lub na szkoleniu. Tylko nimi powinno się zarządzać przy w pełni zautomatyzowanej reszcie załogi. Mechanik/torpedysta, nawigator i radiowiec/sonarzysta, którzy w grze są jako oficerowie, powinni być starszymi podoficerami w pełni automatycznymi jak reszta załogi. Do przerobienia są nawet animacje, gdzie udają się na odpoczynek. Radiowiec np. nie może (jako podoficer) kłaść się spać w przedziale dla oficerów, jak to jest teraz w grze.
14) Myślę, że dobrze było by trochę ograniczyć jednak ruch przechodni w centrali, mesie oficerskiej i podoficerskiej, bo obecnie załoganci chodzą bez przerwy i ciągle wchodzą na i schodzą z mostka. Nawet przy rozkazie zamknięcia wszystkich grodzi. Jest to nierealistyczne i irytujące. Na mostku mogła przebywać tylko obecna wachta a dodatkowe osoby mogły wyjść na pokład tylko za pozwoleniem dowódcy wachty, na papierosa itp.
15) Wachta na kiosku powinna liczyć 4 (a nie 2 jak teraz) osoby: oficer wachtowy i 3 podoficerów lub marynarzy. Musi być możliwość przydzielenia 3 marynarzy do oficera wachtowego. Każdy z nich obserwował sektor 90 stopni. Czasami wyszedł też dowódca lub ktoś inny i było 5-6 osób.
16) Zauważyłem, że pokrywa kiosku nie ma od zewnętrznej strony pokrętła do otwierania/zamykania a powinna też mieć a nie być całkowicie paska. Szkoda, że nie można też stanąć na podwyższeniu po lewej burcie i dziobie i obserwować morze przez lornetkę. Obecnie można to zrobić tylko na prawej burcie kiosku - trochę psuje to immersję.
17) Powinno być więcej komunikatów radiowych o potencjalnych celach od innych U-bootów a nie ciągłe zanurzania i nasłuch hydrofonem, żeby cokolwiek znaleźć. Brak też możliwości śledzenia konwoju (Północny Atlantyk) w celu zwołania wilczego stada kierowanego przez SI, żeby nie trzeba było zawsze samemu atakować. To by było coś naprawdę super. Więcej wilczych stad i U-bootów kierowanych przez SI, żeby nie było wrażenia samotnej walki jak w serii Silent Hunter bez żadnych modów.
18) Dziennik okrętowy powinien być fajnie zrobiony z klimatycznymi grafikami, jakimiś papierami, przyborami do pisania, pieczątkami, itp. a nie zwykłe okienko windows, jak teraz. To samo tyczy się zawartych w nim komunikatów radiowych.
19) Powinna być możliwość awansu na kolejne stopnie dowódcze, co otwierało by nam kolejne wpływy w kwaterze głównej.
20) Cała załoga powinna liczyć około 44 osoby, włącznie z oficerami. Nie pamiętam dokładnie, ale teraz jest około 30 w grze.
21) Trzeba zrobić realistyczne powiększenia optyki takie, jak w prawdziwym U-boocie. Peryskop bojowy miał powiększenia 1,5 stałe i 6 razy na przełączeniu. Peryskop wachtowy 1 stale i 4 razy na przełączeniu. UZO (lorneta celownicza) miała tylko powiększenie 7 razy stale. Teraz każda ma w grze trzy te same rodzaje powiększenia, co jest niezgodne z prawdą historyczną.
22) Jeśli chodzi o używanie obu peryskopów - w pełni skuteczne były one przy dwóch pierwszych trybach prędkości: Kleine i Langsam. Powyżej tych prędkości w ich długich rurach optyka wpadała w drżenie i widziany obraz w okularze rozmywał się mocno, prawie uniemożliwiając korzystanie z nich. W imię realizmu, powinno być wprowadzone takie ograniczenie w grze.
23) Takie samo ograniczenie, tylko do prędkości Kleine i Langsam, powinno być na używanie chrapów. To, wtedy jeszcze prymitywne urządzenie, nie było w stanie zassać takich ilości powietrza i odprowadzać spalin w szybkim czasie. Teraz w grze można pędzić na chrapach aż 13 węzłów! Jest to niezgodne z prawdą historyczną.
24) W zanurzeniu peryskopowym, głębokościomierze nadal pokazują 7m (te rozwijane w interfejsie na które się klika). Powinno być około 13 m dla typu VIIC i około 5 m w wynurzeniu. Głębokościomierze mierzyły zanurzenie na poziomie kila okrętu.
25) Proszę, nie dajcie nikomu namówić się na tryb multiplayer w grze. Takowa już istnieje - Wolpack, ale moim zdaniem, nie tędy droga. Poza starymi grami Silent Hunter nie ma na rynku nic podobnego dla jednego gracza. Tak jak teraz w Uboat gra się najlepiej - jako dowódca, wydając rozkazy, otoczony klimatycznymi dźwiękami i animacjami a nie ciągłymi śmiechami i wybrykami innych, obsługując wszystkie dźwignie i przyciski jak szeregowy marynarz w pustym U-boocie.

Trochę tego napisałem, wiem ale bardzo mi zależy na dalszym rozwoju gry Uboat i jej sukcesie. Przyciągnęło by to i zainteresowało wielu nowych graczy, zaczeliby się tym interesować, czytać, oglądać coś na ten temat. Pisałem już, że ze swoim tytułem nie macie obecnie żadnej konkurencji w trybie jednoosobowym. Ale nie oznacza to, że możecie spocząć na laurach - więcej pracy a przyciągniecie do swojego tytułu nawet wyjadaczy z serii Silent Hunter z modami na pełny realizm. Oni wtedy skupią się też na modowaniu Uboat, bo tu będą mieć lepszy i nowszy silnik gry. Marzy mi się nawet symulator amerykańskiego okrętu podwodnego klasy Gato na waszym silniku. Może kiedyś...

Na koniec chcę Wam bardzo podziękować za całą dotychczasową pracę i życzyć jeszcze więcej wytrwałości w dalszym rozwijaniu gry Uboat!

Moją wiedzę czerpałem z:
Clay Blair - Hitlera wojna U-bootów, tom 1 Myśliwi i tom 2 Ścigani.
Lothar Gunther Buchheim - Okręt.
Różne książki o tematyce U-bootów z 2 wojny światowej z "Seria z kotwiczką".
Oczywiście film Das Boot (Okręt) w reż. W. Petersena.
Różne filmy dokumentalne i artykuły dostępne w sieci.
Last edited by Jubyndal; 10 Jan @ 1:36pm
< >
Showing 1-1 of 1 comments
grei209ks 31 Dec, 2024 @ 11:04am 
A very important summary. Я согласен с вами!!!
But. as you mentioned “no competitors”, hence no leverage to improve soon.
The UBOAT game can only move into the category of “legendary game” if (and with our help as well) it finds it necessary to leave the category of “best” game. Let's help.
To all you mentioned, I would like to support especially the aspect of crew management. (4 people are officers (if necessary up to 7 people on the “nine”); 4-6 - senior non-commissioned officers; 10-12 junior non-commissioned officers; zo-z6 are ordinary sailors and assistant non-commissioned officers). And, each must serve on his own watch and sleep in his own place (in his own compartment). The acoustic technician, radio operator, torpedo operator, etc. - should not sleep in the living compartment, which is intended for officers' rest. (as it is erroneously envisioned by the mechanics of the game at this time)
Last edited by grei209ks; 31 Dec, 2024 @ 11:09am
< >
Showing 1-1 of 1 comments
Per page: 1530 50